حق معلم

امام سجاد(ع):

«حق کسی که عهده دار تعلیم توست آن است که او را بزرگ شماری و مجلس او را سنگین بداری و نیکو به وی گوش فرادهی و روی خود را بر او کنی و با او بلند سخن نگویی و کسی را که از او چیزی می پرسد تو پاسخ ندهی و اگر از او در نزد تو بدگویی شد از او دفاع کنی و عیب پوشش باشی و فضایل او را آشکار کنی ؛ پس چون چنین کردی، فرشتگان خدای تعالی به سود تو گواهی خواهند داد که مقصد تو از او و فراگرفتن دانش او فقط برای خدا بوده نه به خاطر مردم.»

/ 17 نظر / 12 بازدید
نمایش نظرات قبلی
قلم سوخته

سلام ممنون که مهمان من بودید وب و مطالب پر محتوایی دارید . از حالا به بعد دایم مهمانتان خواهم بود موفق باشید[گل]

قلم سوخته

سلام در ضمن با اجازه من شما را لینک کردم[لبخند]

رضاپارسی پور

سلام دوست عزیز...ممنون از عطر حضورت.اگه دوست داری دامغانگردی کنی بیا - باغ باران - منتظر و ممنونتم. [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

آسمان ابری

با سلام؛ از حسن توجه و اهمیت شما به مقام آسمانی و والای معلم ، خوشحالم. به امید آن روز که ،وجه "عشق بودن معلمی" بیشتر بر ما آشکار و معلوم شود. یاعلی[گل]

استاذنا

سوال فرموده بودید: چرا تمام مردم دارای استعدادهای یکسان نیستند با توجه به اینکه خود خدا استعداد اولیه را در همه قرار داده این با عدل خدا مناسبت نداره؟ ...........استاذنا:..................................................... دو جهت را باید به دقت ملاحظه كردد: 1- كیفیت محاسبه الهی درقیامت؛ 2- ویژگی‏های انسان. 1- براساس متون قطعی و تردید ناپذیر دینی بررسی عقاید و اعمال هركس متناسب با نعمت‏ها و حجت‏هایی است كه خداوند در جهان برای هر فرد قرار داده است. خارج از چهارچوب آنها هیچ كس مسئولیتی ندارد. 2- خداوند به هرانسانی عقل، فطرت، قدرت اراده و انتخاب، نیروی فكر و اندیشه و گزینش داده است. چنان نیست كه تنها عامل یا عامل اساسی اندیشه‏ها و رفتار افراد آموزه‏های محیط تربیتی (خانواده و اجتماع) باشد. بلكه آنها یكسری شرایط و زمینه‏ها بیش نیستند. علت اصلی درساختار شخصیت انسان گزینش و انتخاب خود اوست. از همین رو است كه فرزند نوح (ع) ناصالح می‏شود و فرزند یزید صالح. درحالی كه اگر انسان تنها تابعی از آموزه‏های محیطی بود، هیچ گاه درشرایط تربیتی مساوی شخصیت‏های نامساوی به وجود نمی‏آمدند. بنابراین درآمریكا هم اشخاصی می‏ت

استاذنا

ادامه جواب بنابراین درآمریكا هم اشخاصی می‏توانند صالح گردند و چنین اشخاصی هم وجود دارند و در جامعه دینی ما نیز افرادی مانند "مهدی نحوی" كه درخانواده‏ای مذهبی در شهر مقدس قم تولد و رشد یافته، به اوج شقاوت ودون سیرتی می‏رسد. اما اینکه چرا یکی در این خانواده و دیگری در یک خانواده دیگر با شرائط متفاوت خلق شده این است که عالم مجموعه ای است از اسباب و مسببات و هر سببی معلول خود را دارد و هر معلولی سبب خود را دارد مثل این که رطوبت معلول آب است، نه چیز دیگر و نمی تواند معلول آتش باشد و سوزاندن معلول آتش است، نه آب و این هم قابل تغییر نیست. اگر یک سبب و علت خاص ایجاد شد، ناچار معلول آن هم به وجود می آید و قابل تغییر نیست و کاری هم ندارد که علت دانسته این کار را کرده یا ندانسته ، می خواست که معلول هم به وجود آید یا نه، به این معنی که اگر شرائط وجود شما در یک خانواده با شرائط خاص ( فقر یا ثروت و هر مشخصه دیگر ) وجود داشته باشد، در همان خانواده به وجود خواهید آمد، نه در یک خانواده دیگر و اما اینکه چرا شرائط وجود شما این جا محقق شد، نه جای دیگر، جای بحث دارد که پرداختن به آن در این مقال به درازا می

استاذنا

7 مطلب اخیر "استاذنا" به شرح ذیل می‌باشد: 1- روش جدید سلفیه؛ 2- مذهب حکیم ابوالقاسم فردوسی و سنایی غزنوی؛ 3- افراط و تفریط آری یا نه؛ 4- نقد سخنان آقای محمد مجتهد شبستری در دانشگاه صنعتی اصفهان؛ 5- صحیفه‌‌ی سجادیه معجزه‌ی اهل البیت (علیهم السلام) 6- حضرت زینب (س) نماد صبر و قدرت (جدید) 7- شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) (به زودی) آدرس ما: www.ostazona.blogfa.com

قاصدک

سلام ممنون که به من سر زدید مطلب قشنگ و آموزنده ای بود کاش اینطوری ادب رو نسبت به اساتیدمون نگه داریم موفق باشید